lördag 28 februari 2015

Krokad Filt

Hej på er! =D

Har glömt att visa denna filt som jag krokade så här kommer den och med hela historien om hur den skapades.



Ville virka en fin present till mina föräldrar och bestämde mig för att kroka en filt. Jag köpte ett nystan Drops Verdi (350g) i Maj 2014 och påbörjade genast det stora projektet. Min tanke från början var att virka klart den under sommaren så jag kunde ge den till dem mitt emellan deras födelsedagar. Men denna plan fick ganska snabbt skrotas eftersom sommardagarna blev så varma att det var outhärdligt att ha denna virkningen i knät. Jag fick helt enkelt ta en paus från detta projekt och njuta av värmen istället. (Låg i vattnet dagarna i ända ;) )
När hösten kom och dagstemperaturen gick ner kunde jag återigen fortsätta med projektet och jag bestämde mig för att det skulle få bli en julklapp istället.
När oktober kom hade jag virkat upp hela nystanet och jag insåg då att jag Skulle behöva ett till nystan för att få filten så stor om jag ville. Jag ringde då till min lokala garnaffär för att fråga om de hade något nystan inne eller om de kunde beställa hem ett nystan till mig och fick då svaret att det garnet utgått ur Drops sortiment.
Vad skulle jag göra nu? skulle detta bli ett evigt UFO? Helt förkrossad gav jag mig ut på nätet för att försöka hitta ett till nystan. Jag ringde alla återförsäljare i listan på Drops hemsida men fick inget napp. Tillslut vände jag mig till gruppen Garnlådan på Facebook och fick då svar från en underbar tjej i Ljusdal som äger en garnbutik där. Hon hade ett nystan inne och att det dessutom var från samma färgbad gjorde bara det hela ännu bättre!
Jag kunde nu fortsätta med filten och på natten den 22/12 blev den klar. Jag slog in den och tog med paketet hem till mina föräldrar där vi skulle fira jul tillsammans. Jag var nervös för vad de skulle tycka om filten, men både mamma och pappa blev jätte glada och mamma använde den framför tv:n resen av julhelgen.  Hon visade även stolt upp den för alla andra som kom på besök, så jag kände att hon verkligen uppskattade den.


Filten i sin helhet


Kan även tillägga att fån någon vecka sedan så ringde mamma upp på kvällen. Vi hade redan pratat den dagen så jag undrade om det var något hon glömt, men hon sa att hon bara ringde för att berätta hor mycket hon tycker om filten. Hon berättade att varje gång hon går ner för att se på tv:n och tar på sig filten så tänker hon på mig. Behöver jag säga att jag blev jätte glad? Den finaste komplimang jag kunnat få! ^_^

Jag myser i mina föräldrars lusthus med filten, en kopp te och en bok.



Både jag och min sambo blev förälskade i denna filt medan den låg halvklar i soffan och som tur var hade tjejen i Ljusdal två nystan i en annan nyans kvar så jag köpte genast dem, men det projektet får vänta lite ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar